Как е възможно в спорт, който генерира почти 1,5 милиарда евро на
година, в дъното на колоната да има отбори, които да не могат да свържат
двата края?
Това е въпросът, който си задават всички след
фалита на малките тимове във Формула 1 - Caterham и Marussia и в Гран
при на САЩ стартираха едва 18 коли - най-малкият брой участници в
световния шампионат от 9 години насам.
Може би, това не е
правилният въпрос. Футболът също прави милиарди, но най-големите клубове
често имат финансови проблеми и също така често са на загуба.
Няма
спор обаче, че Формула 1 се намира в труден период и важната тема е как
се разпределят парите, които тимовете заработват. Другите малки тимове:
Sauber, Force India и Lotus също се борят за оцеляването си. А
най-големите в шампионата - като Mercedes и Ferrari имат осигурен бюджет
от стотици милиони евро на година и могат да си позволят да се
притесняват само за представянето на пилотите и колите им на пистата.
Според малките тимове бизнес моделът на Формула 1 не работи. Това
стана ясно с избилия на повърхността техен гняв по време на Гран при на
САЩ - стигна се до заплахи за бойкот на състезанието, спасено от шефа на
CVC с обещание за плащане към трите тима в размер на 130 милиона евро -
за да могат те да си „вържат бюджетите".
За отборът или отборите, които не са успели да влязат в Топ 10 също има премия - 8 милиона евро в края на сезона.
Но
има и още нещо, преди да започне разпределението на парите, Ferrari
получава бонус който се изплаща на тима за това, че италианците участват
в шампионата - Черните кончета са изключително важни за бизнеса на
Бърни Екълстоун. И тези пари не са никак малко - около 70 милиона евро -
2,5% от дела на промоутъра и 2,5% от дела на отборите.
Ferrari
най-вероятно ще завърши на четвърто място при конструкторите този сезон,
но въпреки това накрая ще вземе повече пари от Williams и Red Bull,
които са с най-голям шанс да завършат на трето и второ място при
конструкторите.
Но, както казах, това са правилата, подредени от Бърни Екълстоун.
Няма коментари:
Публикуване на коментар