петък, 4 ноември 2011 г.

ЛЕДЕНИЯТ проговаря

Една страхотна статия на сп. Ф1 рейсинг. Заслужава си да я изчетете цялата  :)
Тръгна си от Ф1 в края на 2009, за да се пробва в ралита и дори пикапи в НАСКАР. Сега, след безрайни спекулации, можем да научим какви са плановете му за бъдещето. Ексклузивно от самия него. Кими иска да се върне. Въпросът е къде?

Въпреки широкото разпространено мнение Кими Райконен не е енигма. На практика той е един от най-праволинейните и въпреки това неразбрани характери в моторните спортове. Единственото, което иска е да побеждава - по най-ефективния начин. Какво по-логично от това?

Но някои хора правят грешка, като бъркат липсата на комуникация с липсата на мотивация, а на практика истината е в обратното. Дори разпространеното мнение, че лицето му не се променя спрямо емоциите.

Проблемът с учтивото общуване е, че то е безсмислено. Нека бъдем честни: никой не се интересува наистина дали пътуването е било наред или не. И за това говорим в нормалният свят, представете си какво е в нажежената атмосфера като Формула 1, където въздухът е невероятно себепоглъщащ и има огромно количество скрити задачи за вършене.

Така че Кими предпочита да запази гордо мълчание относно скорошната вълна от спекулации, които го свързват с различни екипи от Ф1 - въпреки че признава завръщането му да е възможно. Но също така е възможен и живот на Марс.
Плановете на Кими Райконен в дневника му за следващата година представляват чист лист хартия... поне засега.

"Засега няма нищо сигурно и докато няма 100% потвърждение, няма смисъл да говоря" отговаря той с характерната си искреност. Част от причината Кими да говори толкова малко е, защото не иска да лъже.

Котирането във Формула 1 за изумление на Кими е фарс. Имаш два избора - да играеш играта и да изгубиш с времето собствения си характер, или да останеш извън нея. Има обаче и трета опция - казвай това, което мислиш и се опитвай да останеш над политическите игри. Но дори и тогава пак има проблем. Каквото и да кажеш, пак ще се намери някой, който ще го използва срещу теб. Значително по-добре е енергията да бъде инвестирана в карането, което си остава началната причина за всеки пилот да бъде тук.

"Лайняна работа" казва Кими, когато стана въпрос за медийния интерес към него. "Ха! Нормално е според мен, просто част от света,в  който живеем. Така и така ще пишат, така че на кого му пука? Никога не се интересувам от това, което казват хората, защото не можеш да ги промениш. На практика, ако се опиташ, ще стане по-зле. Така че няма причина само да се хабиш. Ако им кажеш "Не беше така, а обратното" и обясниш, разбират единствено, че трябва да пишат повече и цялата история става по-голяма и по-голяма. А дали е истина или не? Никой не се интересува".

Непочтенност и несправедливост: това са две от явленията, срещу които най-много негодува Кими. Парадоксът е, че като международно призната знаменитост с огромно лично състояние се озоваваш в много изолирана позиция. Не знаеш на кого да вярваш и кой се интересува от евтина история за таблоидите.

Това е една от причините, но не основната, поради която Кими скочи в световния рали шампионат през 2010.
"От начало имах усещането, че хората в ралитата са заинтересовани повече от спорта и случващото се на отсечките, вместо да създават лайняни истории с гръмки заглавия. Във Ф1 казваш нещо, след това медиите го интерпретират напълно противоположно, за да излезе голяма новина, която започва с "той каза..." - въпреки че не е истина. Често пишат повече за други неща вместо за самия спорт. При ралитата е в по-малка степен, различен е начина на мислене" обяснява Райконен.

Но Кими е съгласен с факта, че хората са нетърпеливи да узнаят какво ще прави оттук нататък. Въпреки всичко може да се окаже ключов играч на пазара за пилоти през 2012 с толкова много слухове за второто място в РедБул и Ферари през 2013, да не споменаваме за Мерцедес. Кими няма да го потвърди, но е основен кандидат за РедБул или Мерцедес за 2013, но едва ли е вероятно да скочи обратно в някой от старите си отбори Макларън и Ферари. В същото време не е тайна, че посети фабриката на Уилямс , и ситуацията в Рено не е ясна заради Роберт Кубица, който продължава да се възстановява. В резюме - ако Кими не успее да отиде в някой отбор, може да си даде почивка от състезанията или да просължи с ралитата. Двете вероятности са възможни.

"Има много опции и разбира се, спекулации - но е нормално, казва самият той - Повечето от новините ме карат да се смея. Виж, мога да кажа, че ще се състезавам за НАСКАР, и ти да го напишеш, но след това ако не се случи, ще стана смешен. Или пък в бенгър състезанията (стари коли, удрящи се една в друга), но няма да ми повярваш. Накрая ще се изненадаш, така че изчакай! Докато нещо не е сигурно напълно, няма смисъл да се говори и да се спекулира. Да сме честни, и аз не знам в момента. Хората вероятно говорят твърде много, вместо да се концентрират в други неща."

Така Кими вижда нещата и го знаете? И е прав. Наскоро един топ пилот, който има репутацията , че е пестелив към медиите, коментира "Той успя да постави нещата както трябва още в началото. Иска ми се да бях като Кими и да се концентрирам в карането, без никакво разконцентриране. Някои хора казват, че е глупав, но знае точно какво прави. И е много умен."

Ако катерите връх Еверест, нарицателно за най-голямото предизвикателство в модерния свят, не бихте губили време с приказки, нали така? Също така няма да спекулирате твърде много с предположения дали ще го изкачите,или ще достигнете до някъде.  И въпреки това има повече хора, изскачили Еверест, отколкото спечелилите шампионата във Формула 1.
Кими е един от 32-мата души, които успяха и въпреки всички обстоятелства си признава, че всичко бе малко нереално. Всички си спомняме как трима пилоти се бореха за титлата и Кими бе първият човек, спечелил титлата от трето място, след Джузепе Фарина през 1950г. Невероятно е, но парадоксално за Кими, всичко беправолинейно - трябваше да  бъде бърз и да спечели състезанието - без други фактори, които само усложняват ситуацията. Точно в подобни задачи Айсмен се справя най-добре.

"Не знам дали спечелването на шампионата е най-паметният ми момент, но със сигурност един от най-добрите ми спомени. Започнахме добре, но имахме трудни моменти в средата на година, но отново намерихме правия път и победихме."

Ако Кими се върне във Ф1, може и да не разполага вече с най-добрата кола - Макларън, Ферари или РедБул. Но това ще означава, че няма да трябва да мисли за друго, освен да бъде възможно най-бърз и да покаже на какво е способен автомобилът - нещо, което ще мотивира него и екипа.Една от най-впечатляващите години на Кими бе дебютната му - с непретенциозният Заубер, но накрая завърши 4-ти!

Най-голямата ценност на Кими е собствената му свобода. В мига, в който той усети, че е притиснат в ъгъла, ще си тръгне каквото и да му коства.
През 2009 бе вторият най-добре платен спортист в света след Тайгър Уудс, но това не бе достатъчно да се задържи във Ф1 и да маргинализиран. Имаше много опции, които отказа за 2010, една от които изключително доходна - парите не са основен стимулант за него.

За разлика от идеята да опита с напълно ново предизвикателство... което се случи да бъде ралито "Винаги ми е било интересно дали ще успея да остана на пътя и да продължа да настъпвам. Всичко е много различно спрямо Ф1. Беше ми интересно дали мога да го направя, защото, ако гледате момчетата, които го правят отдавна, изглежда много лесно. на практика е едно от най-трудните неща, с които съм се сблъсквал. Всеки един завой е различен, дори два завоя с еднакви записки - напр. "2 десен" - може да са напълно различни. Ако го вземеш неправилно, удряш дърво или камък, няма зона за сигурност. Исках да опитам, но не съм твърде сериозне в намеренията си. Ако реша да спра с ралитата, мога да го направя още днес. Да ви кажа - по-трудно е да победиш Себастиан Льоб, отколкото Себастиан Фетел".

Беноа Ножие, тим мениджърът на Кими в ралитата казва, че той е невероятно бърз и нищо не може да го уплаши. Но просто е неопитен спрямо ралитата.

В момента Кими се интересува да прави нещо различно. Избор да бъде себе си. Това не означава, че иска да бъде със стил на плейбой, нещо, което му приписват постоянно, а да бъде нормален. Толкова ли много иска? Може да се изненадате да научите, че личния автомобил на Кими, който най-често използва за транспорт е дизелов Фолксваген Каравел. На него разчита повече , отколкото на екзотичните коли.

По отношение на Фетел и това, че спечели 18-а победа в Италия и изравни по победи Кими, германецът бе попитан какво мисли. Отговори, че е добър резултат и също така предполага, че на Кими му предстоят нови победи.

"Не знаех - отговаря Кими, смеейки се - Зависи от бъдещето. На първо време в Ф1 ти трябва добър пакет. Няма как да спечелиш със скапана кола, дори да направиш най-доброто каране в живота си.
Сега в Ф1 изглежда по-лесно... нови гуми, подвижно задно крило."

За момента Кими изглежда като човек, който е убеден в завръщането си, но отклонява всяко едно предположение, че Ф1 му липсва "Ако ми липсваше, щях да съм там".

Но времето тече дори Кими да не се променя. И все още не е отговорил на въпроса дали предположението на Фетел е правилно или не. Не забравяйте, че Себастиан Фетел познава Кими много добре, защото живеят близо един до друг в Швейцария и играят бадминтон. Кими е в един отбор с треньора си Марк Арнал, а Фетел със своя треньор.

Съществува взаимно уважение между двамата пилоти,особено след като Фетел отиде да гледа рали "Финландия"2009.
"Ааа, единственото сигурно е, че Себастиан ще продължи да печели още много състезания. Вижда се от самото начало. Страхотен човек е, екипът е добър и могат да произведат шампионска кола, с която да побеждават. Както и да е, може да печели във Ф1, но ще ти каже нещо - Себастиан не винаги печели, когато става въпрос за бадминтон".

Няма коментари:

Публикуване на коментар