by webcafe.bg
Не ме разбирайте погрешно - аз харесвам метрото. Ако имаше начин, по цял ден щях да правя тигели из ъндърграунда. Там не е студено, продават банички и почти не вали. Напълно споделям твърдението на премиера - Метромен, че единствената реформа в татковината е транспортът на София.
Така си е.
Радвам се като дете на новата отсечка до летището - сега относително бързо и много евтино мога да стигна там. А след като премина с куфарите през полето, ще стигна и до моя нискотарифен терминал. И после... par avion. Но едно нещо не мога да разбера.
Кой тури тоя Робокоп на летището?
Прав е шефът на подземната железница Стоян Братоев, който твърди, че чуждестранният турист трябва да бъде посрещнат от нещо родно на аерогарата. За бога, прав е човекът. Като слезе от самолета, всеки объркан чуждестранен турист, попаднал по неведоми божии пътища в София, трябва непременно да бъде връхлетян от някаква родна, българска, картинка.
Но защо тоя клет пътник просто не погледне навън, през прозореца, където моментално ще му стане ясно къде е попаднал, а се налага да му насочим вниманието към тази кръстоска между Тенекиения човек и отмъстителен Десептикон.
Не съм сигурен, въобще не съм сигурен, че чуждестранният пилигрим ще продължи към София, щом види този Терминатор. По вероятно е, след като се нареве, да се върне към пистата и да бяга, да бяга...
Казват, че това бил Орфей. Аз по какво да го позная? По седемструнната лира?
Добре де, ако сложим лира на Братоев, той ще стане ли Орфей? Няма, разбира се. А няма ли кой да каже на Братоев, че Орфей е герой от древногръцката митология и в никакъв случай не е "родна, българска" картинка. Това, че едно време правехме "Златният Орфей", не ни дава авторски права нито върху Орфей, нито върху Евридика.
Орфей бил трак, а траките са живели тъдява, казват знаещите. Човекът е загинал геройски в Марица, която си е наша река. Части от тялото изплували край Лесбос, който не знам да е наш остров, но що пък не.... По дяволите, тия хора са живеели преди Троянската война. Това е все едно FYROM да извежда произхода си от Александър дъ грейт. Смешно е.
И защо точно Орфей е на летището? Защо не присвоихме Пегас? Все пак е летящ кон, по върви да е на аеропорта. Сигурно и Пегас е правил кръгчета над Тракийското поле.
И нямаше ли кой да каже на Братоев, че Крум Дамянов прави точно такива скулптури. И "Асеневци" в Търново е такава, и Хан Аспарух в Шумен и камбаните от "Знаме на мира". Всичките му творби са монолитни заварки. 3.5 метра оформена шлака.
Не, не, аз наистина харесвам метрото.
Проблемът е, че такива гигантски за нашите мащаби проекти не могат да се правят набързо, без много мисъл. Не може откриването на линии и станции да е съобразено с разписанието на премиера, но не и с готовността на вертикалната планировка.
Глупаво е кабелите да ги вали дъжд, да няма пътека до „Софийска Света Гора", а плексигласът да е счупен преди да е минало първото влакче. Не е добре станциите да изглеждат еднакво зелено и еднакво евтино.
Това не е еднодневка, на която утре ще правим ремонт.
Само в България може да има нова магистрала с ограничение на скоростта до 40 км. в час и ново метро, което ще бъде довършвано след откриването. Защо?
Въобще не искам да влизам в тона на голобрадите архитектчета, които намират кусур на всяко нещо, което не е планирано от тях. Но да туриш тонове желязо във формата на Орфей, само защото този паметник е дарение, това ми се струва недопустимо.
В момента Фандъкова прави предизборна архитектура
Обнови Женския пазар, довършва "Витошка", ще лъсне още няколко булеварда и ще пререже лентата на новата станция в Бизнес парка. Това е хубаво. Хиляди пъти е по-добре да имаш нещо ново, отколкото да свикваш с мизерията.
Но това не е нова София. Това не е новото лице на модерния град, който уверено крачи в 21-век.
Това е София от края на 70-те. Същото планиране, същото изпълнение. Като гледам Орфей на летището, разбирам, че и авторите са същите.
Напоследък общината изпитва все по-видимо желание да покаже Сердика на Константин, а не София на децата ни.
Това не е добре. София не може да живее винаги в 70-те и да бъде вечно потопена в историята. Все пак някой трябва да гледа напред.
Няма коментари:
Публикуване на коментар